کارگاه آموزشی بررسی نقش کلینیک گیاه‌پزشکی دانشگاه در بهینه‌سازی نهاده‌ها و مقابله با چالش‌های تغییر اقلیم برگزار شد

[views]
صفحه نخست » Uncategorized » کارگاه آموزشی بررسی نقش کلینیک گیاه‌پزشکی دانشگاه در بهینه‌سازی نهاده‌ها و مقابله با چالش‌های تغییر اقلیم برگزار شد

کارگاه آموزشی بررسی نقش کلینیک گیاه‌پزشکی دانشگاه در بهینه‌سازی نهاده‌ها و مقابله با چالش‌های تغییر اقلیم برگزار شد

به گزارش روابط عمومی و به نقل از  کلینیک گیاه‌پزشکی دانشگاه، در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار و کاهش شکاف میان یافته‌های علمی و نیازهای عملیاتی بخش کشاورزی، کارگاه تخصصی و جامع «نقش کلینیک گیاه‌پزشکی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در مدیریت یکپارچه محصول، بهینه‌سازی نهاده‌ها و ارتقای کشاورزی پایدار» در شهر آکند برگزار شد.

دکتر علیرضا جعفری مدیر کلینیک گیاهپزشکی دانشگاه در این خصوص اظهار داشت: این رویداد استراتژیک که با مشارکت همه‌جانبه بخشداری رودپی، شهرداری و شورای اسلامی شهر آکند در مسجد امام حسین (ع) برگزار گردید، با هدف توانمندسازی بهره‌برداران منطقه در مواجهه با چالش‌های معاصر کشاورزی طراحی شد.

وی گفت: در بخش اصلی این کارگاه، اساتید برجسته دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بر ضرورت گذار از روش‌های سنتی و بی‌رویه به سمت «مدیریت یکپارچه محصول» (ICM) تاکید کردند. محورهای کلیدی مطرح شده در این نشست شامل شناسایی دقیق و کنترل علمی آفات و بیماری‌های درختان و گیاهان زراعی بود، همچنین با توجه به حساسیت روزافزون مسائل زیست‌محیطی، مبحث آموزش و نظارت بر استفاده اصولی از کودها و سموم با هدف صیانت از سلامت مصرف‌کنندگان و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی (آب و خاک) مورد بحث و بررسی‌های تخصصی قرار گرفت.

مدیر کلینیک گیاهپزشکی دانشگاه یکی از چالش‌برانگیزترین مباحث کارگاه را بررسی تاثیرات شوم تغییرات اقلیمی بر الگوی محصولات زراعی و باغی دانست و افزود: کارشناسان حاضر ضمن تحلیل روند تغییرات هواشناسی، راهکارهای کاهش هزینه‌های تولید و ممانعت از خروج اراضی کشاورزی از چرخه تولید را از طریق به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین و کشاورزی پایدار ارائه دادند.

دکتر جعفری اظهار داشت: در این نشست علمی، جمعی از صاحب‌نظران برجسته دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری همچون، پروفسور دکتر محمدرضا دماوندیان (متخصص حشره‌شناسی و دفع آفات گیاهی) با ارائه راهکارهای نوین در مدیریت آفات، دکتر سیدیوسف موسوی طغانی (متخصص اگرواکولوژی گیاهی) با تبیین تعادل میان تولید و اکوسیستم، دکتر سعید شیوخی (متخصص هوا و اقلیم) با تحلیل تاثیرات تغییرات جوی بر محصولات و دکتر سیدمحمد علوی (متخصص بیماری‌شناسی گیاهی) با ارائه پروتکل‌های کنترل بیماری‌های گیاهی به سخنرانی پرداختند.

مدیر کلینیک گیاهپزشکی دانشگاه بر نقش کلینیک گیاه‌پزشکی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در ارائه خدمات مشاوره‌ای، فنی و مهندسی به صورت مستقیم به بهره‌برداران و کشاورزان تاکید کرد تا از طریق این پل ارتباطی، مشکلات میدانی کشاورزان با تکیه بر دانش روز حل و فصل شود.

 جعفری تأکید کرد که این کارگاه تنها یک نشست آموزشی نیست، بلکه گامی عملی در جهت پیوند میان «دانشگاه، دولت و کشاورز» است. کلینیک گیاه‌پزشکی دانشگاه با برگزاری چنین برنامه‌هایی، نقش خود را به عنوان بازوی فنی و مشاور اصلی در ارتقای بهره‌وری و تضمین پایداری کشاورزی در منطقه تثبیت می‌کند.

دکتر ابراهیمی، بخشدار رودپی نیز در این برنامه با تأکید بر اهمیت راهبردی امنیت غذایی در سطح کشور، بر ضرورت پیوند میان دستاوردهای علمی دانشگاه و نیازهای عملیاتی بخش کشاورزی تاکید نمود.

 وی خاطرنشان کرد که گذار به سمت کشاورزی پایدار و استفاده از دانش فنی برای مدیریت منابع، تنها از طریق همکاری تنگاتنگ نهادهای علمی و اجرایی میسر خواهد بود.

آخرین ویرایش: 1405-04-06
__________________

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 نظر, متوسط: 3,00 از 5)
Loading...

توجه! لطفا" دیدگاه خود پیرامون این مطلب را این در قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش **تماس با ما** مراجعه فرمایید.





For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.