نخستین نشست تخصصی جایگاه پژوهش های تقاضا محور در ترویج و توسعه روستایی در دانشگاه برگزار شد
به گزارش روابط عمومی، نخستین نشست تخصصی جایگاه پژوهش های تقاضا محور در ترویج و توسعه روستایی با حضور دکتر بهادری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیران ترویج جهاد کشاورزی شهرستانها، کارشناسان و پژوهشگران آن سازمان، برخی نمایندگان تشکلهای جامعه کشاورزی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، اعضای هیات علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی و سایر گروههای آموزشی و برخی دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در سالن جلسات روابط عمومی دانشگاه برگزار شد.
در ابتدا دکتر شفیعی دبیر نشست و مدیر گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه ضمن خوش آمد گویی به حضار و معرفی مختصر گروه ترویج و آموزش کشاورزی به ضرورت و بیان اهداف اصلی این نشست پرداخت. ایشان اهداف این نشست را شناسایی نیازهای پژوهشی در ترویج کشاورزی و توسعه روستایی، مساله محور کردن پژوهش های کشاورزی در حوزه ترویج و توسعه روستایی، تبیین و اولویت بندی نیازهای پژوهشی با مشارکت جوامع روستایی و شناسایی راهکار های تقاضا محور کردن پژوهش های کشاورزی در حوزه ترویج و توسعه روستایی عنوان کرد.
دکتر پیر دشتی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در مراسم افتتاحیه نشست تخصصی اظهار داشت: تنها پرداختن به آموزش و کسب دانش کافی نیست و باید علاوه بر آموزش به پژوهش هم پرداخته شود تا در خروجی دانشگاه، دانشآموختگان کار آفرین داشته باشیم. همچنین بهترین راه حل مشکلات موجود نشست و هم افزایی در این مدار است. ایشان اظهار داشتند که پژوهش ها در ایران کمتر از ۱۰ درصد تقاضامحور هستند و اکنون از لحاظ کمی در رتبه خوبی قرار دارند ولی از نظر حل مسأله و پیچیدگی، این پژوهشها در جایگاه هشتم قرار دارند که این رتبه نشان دهنده آن است که به پژوهش های مبتنی بر نیاز و متنوع اهمیت کمتری داده میشود. مهمترین راه برای حل مشکلات موجود اعتماد به دانشگاه است و دیگر اینکه مشکلات به بهترین نحو شناسایی شوند.
دکتر بهادری معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد استان با ذکر اینکه در مازندران ۵/۲ درصد سطح زیر کشت وجود دارد و تنها ۱۰ درصد ارزش افزوده از بخش کشاورزی مربوط به استان مازندران است و این مقدار می تواند بیشتر شود افزود ترویج باید در حوزه اقتصاد و بازاریابی هم فعالیت داشته باشد سخنان خود را آغاز کردند. همچنین، ایشان به مشکلاتی مثل کمبود آگاهی بهره برداران، ساختارها و نهادها هم در بخش خصوصی و هم در سطح دولتی و نظام بهره برداری اشاره کردند. معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد استان پیشنهادهایی برای حل مشکلات مذکور ارائه کرد ند که شامل ایجاد یک رابطه سیستمیک بین دانشگاه و سازمان جهاد کشاورزی، استفاده از نیروی کار و کشاورزان جوان بود. دکتر بهادی در پایان سخنان خود عنوان کردند علاوه بر حفظ منابع آب و خاک، آینده نگر بودن و توانمند کردن دانشجویان در بخش ترویج و توسعه روستایی به توسعه کشاورزی منجر خواهد شد.
دکتر اسدپور نماینده مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان در سخنان خود به دو بعد موجود در جامعه اشاره کرد. اول بعد معیشتی است که به بیان کاهش فقر و گسترش درآمد می پردازد و دوم بعد توانمندی روستا که به کشاورزانی که بخشی از تولیدات خود را برای مصرف خانوار و بخشی را برای عرضه به بازار فراهم می کنند، می پردازد.
ایشان در بخشی از سخنان خود اشارههایی به کشاورزی نوین داشت و از اهداف توسعه ، بهبود وضع روستا و گسترش توانایی روستا را عنوان کردند. ایشان محور های پژوهش در توسعه روستایی را شامل شناسایی ظرفیتها و پایداری ها در حوزه زراعی ، باغی، نوغانداری، شیلات و ….. ، شناسایی ظرفیتها و نحوه استفاده از نهاده های کشاورزی شامل ماشین آلات و سموم، شناسایی ظرفیتها و منابع آب، اشتغال پایدار روستایی، بررسی پتانسیل ها و گردشگری روستا، شناسایی و توسعه صنایع کوچک، مسائل مربوط به گلیم بافی و …. با حضور فعال زنان عنوان کرد.
همچنین ایشان پیشنهاد کرد که کشاورزی، نهادهای پژوهشی و دانشگاهی باید حداکثر تعامل و ارتباط را با مراکز تحقیقاتی داشته باشند.
دکتر علی طاهری امیری مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان با بیان اینکه حرکت سیستمیک و بحث هم افزایی مهم ترین عامل است افزود حدود ۱۵درصد از نتیجه تحقیقات دانشگاهی به مزرعه انتقال پیدا می کند و حدود ۱۷ درصد به نشریات و ۵ درصد به بدنه کارشناسی و حدود ۵۰ درصد تحقیقات به هدر میرود. ایشان همچنین افزود که علاوه بر گروه ترویج و آموزش کشاورزی گروههای دیگر هم برای رفع مشکلات جامعه روستایی و کشاورزی باید همکاری کنند.















